A A A

Bliżej i szybciej do autostrady

14.12.2020 Kategoria: Informacje


Starosta mielecki Stanisław Lonczak wziął udział w podpisaniu umowy na budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej 984 z Rzędzianowic do Piątkowca. Wspomniany fragment to końcowa część północnej obwodnicy Mielca.

Podpisy pod umową złożyli Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz, w imieniu wykonawcy, Paweł Chamioło - prezes Przedsiębiorstwa Robót Drogowych z Mielca, lidera konsorcjum, które wygrało przetarg. Partnerem jest firma Remost z Dębicy. Do wyłonienia pozostał jeszcze inżynier kontraktu. Do końca września 2022 roku powstanie 7 km nowej drogi wojewódzkiej, która poprowadzi z Piątkowca przez Rzędzianowice do Mielca przez oddany w maju tego roku nowy most na Wisłoce i przez projektowany wiadukt nad linią kolejową L25, by połączyć się z istniejącą już wschodnią obwodnicą miasta.

- Zamkniemy w ten sposób układ drogowy wokół Mielca. Oddanie tej drogi będzie ważnym momentem w historii miasta i powiatu. Mielec czekał na takie rozwiązania komunikacyjne właściwe od powstania Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Samochody jadące do strefy ominą w ten sposób centrum miasta. Powstanie tej drogi to również przykład dobrej współpracy samorządów. Trwają uzgodnienia w sprawie montażu finansowego. Gminy i powiat zobowiązały się, że dołożą do wkładu własnego dla tej inwestycji. Rozmawialiśmy na ten temat niedawno i wszyscy potwierdzili ustalenia podjęte jeszcze w 2016 roku. Wiadukt będzie natomiast finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020 jako część remontu linii kolejowej L25. Po uruchomieniu kolejnego etapu Mielec-Padew Narodowa to przedsięwzięcie będzie naprawdę dużym wyzwaniem – powiedział marszałek Władysław Ortyl.

Podpisanie umowy odbyło się w Urzędzie Gminy Mielec, a oprócz gospodarza, czyli wójta Józefa Piątka, udział w spotkaniu wzięli także: Starosta Powiatu Mieleckiego Stanisław Lonczak, Wójt Gminy Czermin Sławomir Sidur, Wójt Gminy Wadowice Górne Michał Deptuła oraz reprezentujący Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie, były starosta Zbigniew Tymuła. 

- Ten odcinek jest przygotowany w dwóch etapach, bo chcieliśmy zabezpieczyć właściwe finansowanie dla tego projektu. Były więc dwa przetargi, ale dobra wiadomość jest taka, że najkorzystniejszą ofertę w obu postępowaniach złożył ten sam wykonawca. To jest oczywiście duże usprawnienie pod względem logistycznym, bo mamy jeden plac budowy. Po oddaniu tej drogi powstanie obwodnica Mielca w ostatecznym kształcie od Tarnowa do Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Dopełnieniem tego zadania będzie powstanie wiaduktu nad torami kolejowymi w Mielcu – dodał dyrektor PZDW Mielec Piotr Miąso. 

Koszt całej inwestycji to 52 mln zł, z czego na roboty budowlane przeznaczyć trzeba ponad 40 mln zł. Nowa droga powstanie dzięki wsparciu Funduszy Europejskich. Dofinansowanie do tej inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego to 42,8 mln zł.

- Mamy do zrobienia 7 kilometrów drogi, stabilizacja podłoża, nasypy, dwa skrzyżowania, nie ma obiektów inżynieryjnych czyli mostów. Robiliśmy kilka trudniejszych projektów. Jest to kolejne nasze zadanie w tym rejonie. Budowaliśmy jeden z odcinków istniejącej obwodnicy Mielca, remontowaliśmy tu drogi wojewódzkie. PZDW jest dla nas najistotniejszym partnerem, startujemy w wielu przetargach, mamy dużą konkurencję, ale nasza firma jest bardzo dobrze przygotowana. Mogę zagwarantować, że zrobimy drogę w terminie – powiedział Paweł Chamioło z PRD Mielec, firma która wykona opisywaną drogę.

Projektowaniu nowej drogi towarzyszyło dużo emocji. Po zjeździe z mostu i rondzie w Rzędzianowic planowane były dwa rozwiązania połączenia z Piątkowcem i istniejącą już drogą wojewódzką w kierunku Tarnowa: przez Wolę Mielecką lub przez Trzcianę. Opcja przez Wolę Mielecką, choć tańsza, została oprotestowana przez mieszkańców Woli Mieleckiej. Ostatecznie wybrano projekt prowadzący  przez Trzcianę w gminie Czermin.