A A A

Ruszyła budowa drugiego mieleckiego mostu

12.10.2018 Kategoria: Informacje


Na ten moment kierowcy czekali od kilkudziesięciu lat. Oficjalnie ruszyły prace przy budowie drugiego mostu na Wisłoce w Mielcu. Dziś dokonano symbolicznego "wbicia łopaty".

Nowy odcinek drogi wojewódzkiej rozpoczynać się będzie w Mielcu na wysokości ul. Kosmonautów, następnie prowadzić będzie przez Złotniki, przez nowy most do Rzędzianowic. Tu rozpocznie się kolejna inwestycja, która jest w trakcie planowania czyli przedłużenie drogi 984 przez Trzcianę do Piątkowca. W ten sposób powstanie nowa, północna obwodnica Mielca, która z obwodnicą południową stworzy pierścień drogowy wokół miasta i całkowicie wyprowadzi ruch ciężkich samochodów.

Wśród osób, które wzięły udział w uroczystym rozpoczęciu budowy mostu znaleźli się m.in.: marszałek województwa Władysław Ortyl, starosta powiatu mieleckiego Zbigniew Tymuła, pełniący obowiązki prezydenta Fryderyk Kapinos, wójt gminy Mielec Józef Piątek, a także inni samorządowcy, parlamentarzyści i radni sejmiku województwa. Nie zabrakło też licznej grupy przedstawicieli mediów.

Marszałek Władysław Ortyl powiedział, że inwestycja, która właśnie się rozpoczyna, była bardzo długo oczekiwana przez mieszkańców Mielca i cieszy się, że wreszcie zostanie zrealizowana, ale nie byłoby to możliwe bez dobrej współpracy:- Cieszę się bardzo, że dzisiaj są ze mną główni gracze z punktu widzenia samorządowego – wójt Józef Piątek, prezydent Fryderyk Kapinos i starosta mielecki Zbigniew Tymuła. Wszystkie te osoby będą uczestniczyły w procesie budowania tej inwestycji, finansowania – w różnym oczywiście stopniu – mówił marszałek, dodając: – Ta inwestycja pokazuje, że potrzebna jest współpraca, dobra wola samorządów w tym radnych. Trzeba też pokazywać, że montaż finansowy i decyzyjny jest dobrą praktyką która tutaj ma miejsce.

O tej przeprawie przez Wisłokę mówiło się kilkanaście lat. Ten jeden most, na którym - jak to się mówi - „wisi” cały Mielec już nie wytrzymuje obciążenia. To dzięki zaangażowaniu samorządu, marszałka mamy ten piękny dzień. Gdyby nie dobra współpraca marszałka i naszych samorządów do tej inwestycji prawdopodobnie by nie doszło – mówił z kolei starosta Zbigniew Tymuła.

Dla nas ta inwestycja jest dosyć trudnym zadaniem, ale cieszy mnie to, że w tym regionie bardzo dobrze się współpracuje ze wszystkimi – i z samorządem i z mieszkańcami – jest to dla nas bardzo ważne – mówił z kolei Jarosław Jochymek, dyrektor Budimex S.A. - firmy realizującej inwestycję.
Wartość rozpoczętej inwestycji – mostu wraz z budową nowego odcinka drogi wojewódzkiej, to prawie 40 milionów złotych. Roboty potrwają najprawdopodobniej do końca przyszłego roku.

Blisko 3-kilometrowa, jednojezdniowa droga (klasy G) zostanie wyposażona w 3,5-metrowe pasy ruchu i szerokie pobocza. W ramach zadania powstaną m. in. trzy ronda (jedno w Rzędzianowicach i dwa w Chorzelowie), skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną w Złotnikach, chodniki i oświetlenie w obrębie skrzyżowań. Głównym elementem nowej trasy, stanowiącej część północnej obwodnicy Mielca, będzie most przez rzekę Wisłoka o długości blisko 550 metrów. Obiekt będzie posiadał najwyższą klasę nośności, umożliwiającą poruszanie się pojazdom do 50 ton. Zostanie wyposażony w 7-metrową jezdnię, szeroki chodnik, bariery ochronne i balustrady.

Budowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 984 od Rzędzianowic do Chorzelowa to jedno z 28 zadań realizowanych przez samorząd województwa w tej perspektywie unijnej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.
Do wspomnianej inwestycji planowane są kolejne, komplementarne m.in. wiadukt nad torami i ulicą Sienkiewicza, który ma być wspólnie realizowany przez miasto i powiat mielecki.

Budowa drugiego mostu w Mielcu to dla kierowców doskonała wiadomość, bo od wielu lat jedyna przeprawa przy ul. Legionów jest maksymalnie zakorkowana w godzinach szczytu. Jest to spowodowane coraz większą liczbą samochodów jadących od Tarnowa w kierunku Specjalnej Strefy Ekonomicznej, ale także do szkół i innych instytucji. Najbliższe Mielca przeprawy przez Wisłokę są w Przecławiu oraz w Gawłuszowicach, a także w Borowej w ciągu drogi wojewódzkiej 764 (oddanej do użytku dopiero 4 lata temu). Są jednak zbyt daleko, aby mogły być alternatywą dla kierowców.